یزدفردا "حوزه هنری به مناسبت سالروز آزاد سازی اسرای جنگ تحمیلی، نامه ای را که در سال 71 به صورت محرمانه از سوی مقام معظم رهبری برای آزادی یک هنرمند عراقی صادر شده بود، منتشر کرد.

به گزارش یزدفردا به نقل از حوزه هنری، این نامه در پی فعالیت‌های هنری اسیر عراقی «منتقذ عبدالوهاب الشریده» (ابوحیدر) وخلق بیش از 200 تابلوی نقاشی و طراحی با موضوع مظلومیت مردم حلبچه و فلسطین و ... از سوی دفتر مقام معظم رهبری به مسوول اردوگاه های اسرای عراقی ابلاغ شده است.

بر این اساس نمایشگاهی نیز از امروز 26 مرداد ماه به مدت 15 روز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری بر پا شده است.

نمایشگاه یاد شده شامل 45 اثر طراحی و نقاشی رنگ روغن، اسیر عراقی منتقذ عبدالوهاب الشریده معروف به ابوحیدر است، این آثار فیگوراتیو و با گریش اکسپرسیونیستی خلق شده اند.

گفتنی است ابوحیدر متولد 1946 میلادی در بصره است که در سال 1366 در منطقه حلبچه به اسارت نیروهای ایرانی درآمد. او دانش آموختگان مدارس عالی هنر ایتالیا و اسپانیاست که سال‌ها در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای عربی تدریس کرده است وی در اواخر جنگ از سوی رژیم بعثی به اجبار برای خدمت در ارتش فرا خوانده شد.

وی پس از اسارت به اردوگاه اسرای عراقی در تهران منتقل شد و در این دوران فرصتی پیدا کرد که با جهان بینی یک هنرمند به آنچه جنگ بر سر او آورده بود نگاهی دیگرگونه بیندازد، او جنگی ناخواسته را تجربه کرده بود، اتفاقات حلبچه با بمب‌های شیمیایی را دیده بود، برخورد رزمندگان، شرایط اردوگاه‌های ایرانی و ... همه و همه او را برای تولدی دوباره در سرزمینی تازه آماده می‌کرد.

کارشناسان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری که از بدو تاسیس در راستای رسالت خود و ثبت خاطرات جبهه و جنگ، ارتباط منسجمی با اردوگاه‌های عراقی داشتند، با این استاد نقاش آشنا شدند و این آشنایی زمینه‌ را برای خلق این آثار و در نهایت آزادی وی فراهم کرد.

اطلاعات بیشتر درباره این هنرمند را بخوانید.


به بهانه نمایشگاه نقاشی« ابوحیدر» اسیر عراقی:جنگ اسارت و هنر، زمینه‌ای برای آزادی
به مناسبت سالروز آزادی اسرا (26 مرداد) مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری نمایشگاهی از آثار تجسمی اسیر عراقی، «منتقذ عبدالوهاب الشریده» (ابوحیدر)، را در نگارخانه ابوالفضل عالی برپا می‌کند.
پایگاه خبری حوزه هنری، حسین سرپرست- مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به مناسبت سالروز آزادسازی اسرا (26 مرداد) نمایشگاهی از آثار طراحی و نقاشی اسیر عراقی «منتقذ عبدالوهاب الشریده» (ابوحیدر) را به مدت 15 روز در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنری برپا می‌کند؛ به همین انگیزه روند خلق اثر توسط این اسیر عراقی، که منجر به آزادی وی، به دستور مقام معظم رهبری ( در سال 71 ) شد، یاداشتی گزارش گونه تقدیم می شود.

نمایشگاه یاد شده شامل 45 اثر طراحی و نقاشی رنگ روغن، اسیر عراقی منتقذ عبدالوهاب الشریده معروف به ابوحیدر است، این آثار فیگوراتیو و با گرایش اکسپرسیونیستی خلق شده اند و از 26 مرداد تا 10 شهریور در نگارخانه ابوالفضل عالی حوزه هنرری به نمایش گذاشته می شود.

این هنرمند متولد 1946 میلادی در بصره است که در سال 1366 در منطقه حلبچه به اسارت نیروهای ایرانی درآمد.

ابوحیدر از دانش آموختگان مدارس عالی هنر ایتالیا و اسپانیاست که سال‌ها در مدارس و دانشگاه‌های کشورهای عربی تدریس کرده است وی در اواخر جنگ از سوی رژیم بعثی به اجبار برای خدمت در ارتش فرا خوانده شد.

وی پس از اسارت به اردوگاه اسرای عراقی در تهران منتقل شد و در این دوران فرصتی پیدا کرد که با جهان بینی یک هنرمند به آنچه جنگ بر سر او آورده بود نگاهی دیگرگونه بیندازد، او جنگی ناخواسته را تجربه کرده بود، اتفاقات حلبچه با بمب‌های شیمیایی را دیده بود، برخورد رزمندگان، شرایط اردوگاه‌های ایرانی و ... همه و همه او را برای تولدی دوباره در سرزمینی تازه آماده می‌کرد.

کارشناسان دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری که از بدو تاسیس در راستای رسالت خود و ثبت خاطرات جبهه و جنگ، ارتباط منسجمی با اردوگاه‌های عراقی داشتند، با این استاد نقاش آشنا شدند و این آشنایی زمینه‌ را برای خلق این آثار و در نهایت آزادی وی فراهم کرد.

مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری در آن سال‌ها با همت هنرمندان توانایی اداره می‌شد که از وجود هنرمندی نقاش در میان اسرای عراقی استقبال کردند و فرصت فعالیت او را فراهم آوردند.

نقاشان این مرکز با پی بردن به سرشت پاک و توانایی حرفه‌ای این نقاش که با موهای جوگندمی و سنی که معلوم بود، برای هدفی به اسم جنگیدن به جبهه نیامده است همراه شدند و با در اختیار گذاشتن امکانات و فضای مورد نیاز به او کمک کردند که حاصل نگاه جدید خود را از وقایع پیرامون نقاشی کند و ثمره این همراهی، اجرای طرح « فاجعه حلبچه» و خلق پنجاه تابلوی رنگ روغن بود.

پروژه‌های بعدی ابوحیدر، موضوعاتی چون انتفاضه فلسطین، قیام مردم عراق، سوگواری مردم ایران در ارتحال حضرت امام خمینی (ره) و عاشورا، نام داشت که بیش از دویست تابلو را شامل می‌شود.

ابوحیدر در کنار نقاشی، مجسمه هم می ساخت، وی سوگواری ملت ایران در ارتحال حضرت امام(ره) را روی سنگ مرمری به ابعاد 3×1 متر حجاری کرده است که از آثار خوب هنری آن دوران به شمار می‌آید.

حوزه هنری و مراکز مرتبط در آن زمان از آثار وی دو نمایشگاه مستقل برپا کردند، ابوحیدر در این دو نمایشگاه حضور داشت و با علاقه مندان و بازدیدکنندگان ارتباطی نزدیک برقرار کرد.

پس از آتش بس و طرح تبادل اسرای دو کشور « ابوحیدر» از جمله اسرایی بود که در زمره آخرین گروه‌ها، برای بازگشت به کشورش قرار گرفت و در این میان به دلیل مشکلات پیش آمده ایران و عراق تبادل اسرا متوقف شد و ابوحیدر از خیل کاروان آزاد شدگان جا ماند.

حجت الاسلام محمد علی زم رییس وقت حوزه هنری در نامه ای به تاریخ 6 تیر 1371 برای مقام معظم رهبری، آزادی این هنرمند را درخواست کردند.

در بخشی از این نامه خطاب به ایشان آمده است: « شأن فرهنگی نظام ما ایجاب می‌کند که به هنر احترام بگذاریم حتی اگر این هنر نزد کسی باشد که اسیر ماست، از این رو به خود جرات می‌دهیم تا طرح رنگارنگ آزادی این استاد نقاشی را با شما در میان بگذاریم، ما آرزو می‌کنیم که شما با امضا خود آزادی این استاد را نقاشی کنید و این نیز همان هنری است که می‌تواند درد بزرگ اسارت را درمان کند و انعکاس این موضوع برای دردمندان اشاعه فرهنگ اسلامی موجب خوشنودی و افتخار خواهد بود.»

دفتر مقام معظم رهبری در مدت کوتاهی پس از دریافت این نامه در تاریخ 17 تیر 1371 به آقای نظران، سرپرست کمیسیون اداره اسرای عراقی در ایران نامه‌ای نوشتند ؛ ذیل نامه دستور مقام معظم رهبری آمده بود، که فرموده بودند : «آقای نظران، این آقا را آزاد کنید.»

منتقذ عبدالوهاب الشریده (ابوحیدر) در تاریخ 14 آذر همان سال به فرمان، فرماندهی کل قوا و به احترام هنرش از اردوگاه اسیران جنگی عراق، آزاد می‌شود.

اکنون برگزاری این نمایشگاه پس از 17 سال، آن روزها را برای هنرمندان ایرانی که با ابوحیدر خاطره داشتند زنده کرده است.

ابوحیدر اکنون 63 ساله است و در خارج از کشورش زندگی می‌کند، برگزاری این نمایشگاه برای او نیز یادآور خاطراتی خواهد بود، او با به یادگارگذاشتن بیش از دویست تابلو نقاشی در زمان اسارتش تصویری انسانی از اردوگاه‌های اسیران جنگی در ایران را به نمایش می‌گذارد، نشانه‌های زلال فرهنگی که در تاریخ جنگ‌های جهان، نمونه‌ای نمی‌توان برایش سراغ گرفت.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا